Köszöntő

 

Üdvözöljük az I.Béla Gimnázium, és az NJSZTKovács Győző

Neumann János versenyének honlapján!

 

 

Neumann Nemzetközi Tehetségkutató Programtermék Verseny, Kovács Győző szellemében

(a verseny rövid története)

A diák programtermékek magyarországi versenye 1984-ben – ugyancsak Szekszárdon – a Garay versennyel kezdődött. A termékversenyt az NJSzT, a Mikroszámítógép Magazin (az első magyarországi diák számítástechnikai havilap) és a Garay János Gimnázium hirdette meg. Zentai András, a Gimnázium akkori igazgatója a versennyel azt szerette volna elérni, hogy a gimnázium tanulóiban érdeklődés ébredjen a korai számítástechnika iránt, és így gyorsabban alakuljon ki a megfelelő informatikai kultúra mind Tolna megyében, mind pedig a szekszárdi iskolákban- elsősorban persze a Garay János Gimnáziumban. A verseny másik fő célja az volt, hogy a diákok megtanuljanak „eladható” – azt is mondhatnám technologizált - programtermékeket készíteni. A versenyen - minden addigi diák-versennyel ellentétben - a zsűri csak a termék minőségét vizsgálta, se az nem érdekelte, hogy a terméket milyen nyelven és az sem, hányan készítették. A diákok erre hamar ráéreztek, és már az első döntőkre is több olyan pályázatot küldtek be, amit akár 4-5 fős „team”-ekben fejlesztettek ki, éppen úgy, mint ahogyan azt a professzionális szoftver-fejlesztési intézetekben csinálták. Az első évben a verseny új játék-programok vetélkedőjével indult, ez az „egytémájúság” néhány évig tartott, majd egyre több témát vettünk fel a programba, először az oktató programokat, később az alkalmazói programokat, de nem kellett sokáig várni, hamarosan megjelent az első látvány-program pályázat (a mai képzőművészeti és zenei programok „őse”), végül pedig az Internet megjelenésével az első Internetes alkalmazói program-pályázatok is megérkeztek. A Garay-verseny hűen követte a professzionális számítástechnika magyarországi fejlődését, sőt néha még meg is haladta. A Garay versenyt 20 alkalommal rendezték meg, az utolsó versenyre 2003-ban került sor, amikor a verseny iránt az érdeklődés megcsappant … Ekkor iskolánk (I. Béla Gimnázium) vállalta, hogy az iskola tanáraival ismét szeretnék megszervezni ezt a diákversenyt, méghozzá úgy, hogy mozgósítani fogják nem csak a város többi általános és középiskolájának, hanem az országnak, sőt a környező országok magyar iskoláinak a diákjait is. Miután 2003-ban ünnepeltük Neumann Jánosnak, az első, mai architektúrájú, Neumann elvű számítógép megalkotójának a 100. születésnapját, 2003-ban újra indítottuk ezt a nagy múltú diák-számítástechnikai versenyt, amit – a Neumann év tiszteletére - röviden Neumann versenynek neveztük el. (Lásd a címben a verseny teljes nevét.) A Neumann verseny meghirdetői a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság és az I. Béla Gimnázium voltak. Az első, a 2004-es Neumann versenyre a diákok 62 pályázatot küldtek be, egy kicsit még többet is, mint az utolsó Garay-versenyre, amiből sejteni lehetett, hogy a verseny újabb fejlődés előtt áll. Azóta a kezdeti optimizmusunk beigazolódott, így mára, a több mint 250 nevezés érkezett az ország minden tájáról, valamint a határainkon túlról (a nevezések mintegy fele a határon túlról érkezett), ezzel is jelezve rendezvényünk sikerét!

A verseny rövid bemutatása.

  1. A verseny alapszabálya nem változott, nem diákok, hanem a diákok által kifejlesztett programtermékek versenyeznek.

  2. Előfordult néha (2005-ben is), hogy a pályázó diák a versenyre nem csak programterméket, hanem a szoftverhez egy általa konstruált berendezést (hardvert) is beküldött, ezt a pályázatot is elfogadtuk, és egy külön kategóriában indítottuk. Ettől az évtől kezdve a „Megépített automata berendezés és vezérlése” témakör is bekerült versenyünkbe, ami nagyon bíztató az automatizálási mérnökök utánpótlásának szempontjából.

  3. A Gimnáziumba beérkezett pályázatokat a szekszárdi iskolák informatika tanáraiból álló elő-zsűri bírálja (bírálta) el, választja ki és sorolja kategóriákba. A kategóriák legjobbjai kerülnek a döntőbe.

  4. A döntőbe az iskola meghívja az elődöntőben sikeres pályázatok szerzőit, pályázatonként maximum két tanulót. Ezeket a tanulókat az iskola vendégül látja. A legtöbb esetben a pályázók tanárai is elkísérik a tanulókat.

  5. A döntőben a pályázók kb. 10 perc (néha több) bemutatási időt kapnak, ahol élőszóval tudják megmutatni termékeik előnyeit, össze tudják hasonlítani a saját munkájukat a többi „konkurens” termékkel stb. A bemutatón a zsűri a vásárló, a versenyző pedig az eladó.

  6. A 2012.évtől kezdődően a Grafika kategória pályázatainak bírálatát az iskola galériájában megszervezett kiállítás keretében bíráljuk.

  7. Ezt a módszert már nagyon régen bevezettük, hogy a diákok ne csak kitűnő produktumokat készítsenek, hanem azokat be is tudják mutatni, így a verseny során nem csak a szakmai tudásuk, hanem az előadókészségük is fejlődik.

  8. A döntő zsűrijébe számítástechnikai és pedagógiai szakembereket hívunk meg, akik a pályaműveket a saját szakmai hozzáértésük alapján – pontozással - bírálják el. A zsűri a pontszámokon – utólag – nem javít azért, hogy valamelyik versenyzőt győztesnek hozza ki, így minden zsűritag egyénileg vállalja a felelősséget a bírálatáért.

  9. A verseny bírálata nyílt, azon mindenki – versenyző és néző – részt vehet, sőt a versenyfeladatok bemutatása után a „nézők” kérdéseket tehetnek fel a versenyzőknek, akár vitatkozhatnak velük, azaz nyíltan kifejthetik a véleményüket.

  10. A pontozás eredményét az eredmény kihirdetése alkalmából a zsűri – név szerint is – ismerteti, és közzé teszi.

  11. A verseny díjait a legnagyobb hazai számítástechnikai intézetek, intézmények és vállalatok adják össze.

Utóirat:

2012. december 18-án Kovács Győző, a verseny kitalálója, lelkes és fáradhatatlan szervezője, a zsűri elnöke, aki „mellesleg” a hazai informatika egyik kiemelkedő személyisége volt, elhunyt. Ez a nap, a versenynek, de a hazai informatika népszerűsítésének is fekete napjaként került be a kalendáriumba. A 2013-as versenyt már „Győző” (mindenkinek tegeznie kellett…) nélkül kellett megszervezni, de jelenléte a versenyen így is tapintható volt…

Próbálkozásaink, hogy a verseny zsűrijének elnökét pótoljuk sikerre vezettek, mert az NJSZT javaslatára és kérésünkre Dr. Zsakó László elvállalta a megbízást. Személyében a hazai informatika-oktatás, tehetséggondozás egyik kiemelkedő alakja lett a verseny zsűri-elnöke.

Így a Kovács Győző által megálmodott verseny töretlenül folytatódhatott, és mára már komoly, elismert és népszerű itthon és a határainkon túl is.

 

 

 2015-ben szponzoraink voltak:

 

NJSZT Szekszárd MJV KLIK
I.Béla Alapítvány Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Magyar Nemzeti Digitális Archívum
Humansoft

Badics Alex

DesignSoft Kft
Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet Tarr Kft Nemzeti Tehetség Program
ALCOA Alapítvány ALCOA POWER Partners Hungary
 Poligon PC Center Kft, Paks  Partner  Dúzsi Tamás Borász
 ComputerWorld  PC-World  GameStar
 Mecsek Füszért ZRT  Ergonom Kft.  BestByte
 Kereskedelmi és Iparkamara

 Tolna Paracelsus Bt.

 Medina Farm Kft.

 Parragh László

 Gárdi  Project29 Kft